Vi ønsker, at alle beboere skal kunne bo i tæt naboskab med hinanden og samtidig kunne være sig selv.
Alle klagesager bliver behandlet alvorligt. Uoverensstemmelser kan dog ofte løses gennem dialog mellem de berørte parter. Derfor opfordrer vi til, at du først forsøger at tale med personen, inden du sender en klage.
Sådan sender du en klage
Vi behandler alene skriftlige klager sendt til klager@vivabolig.dk.
Klagen skal indeholde navn og adresse på de involverede parter. Anonyme klager bliver ikke behandlet
Modtager vi en mundtlig klage, vil du blive orienteret om, at vi skal have klagen på skrift af hensyn til eventuel retsforfølgelse. I nogle tilfælde kan beboerrådgiverne dog være opsøgende på baggrund af personlige henvendelser.
Hvis du har svært ved at skrive en skriftlig klage, kan beboerrådgiverne hjælpe dig.
En klage skal altid være konkret.
En klage må ikke indeholde følgende oplysninger:
- Politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning
- Kønsidentitet, seksuelle præferencer eller tilbøjeligheder, feticher og lign.
- Race, etnisk afstamning, talte sprog, dialekt eller accent
Ved lovovertrædelse
Hvis du oplever lovovertrædelser som eks. vold, alvorlige trusler m.v. skal du selv anmelde det til politiet. Hvis du eller afdelingsbestyrelsen ikke selv ønsker at anmelde det, kan I rette henvendelse til vores administration, hvorefter administrationen anmelder lovovertrædelsen til politiet.
Hvordan behandler vi klager
Administrationen eller beboerrådgiverne gør klageren bekendt med, at sagen bliver behandlet. De involverede parter kan blive indkaldt til en dialog, hvis det vurderes at kunne afhjælpe en eventuel konflikt.
Klager over personalet sendes til direktøren eller til driftslederen, som derefter orienterer direktøren.
Vi vurderer altid fra sag til sag om klagen er alvorlig nok til, at lejemålet kan opsiges/ophæves efter 1., 2., eller 3. overtrædelse af gældende lovgivning eller husorden. Der skal være tale om samme type overtrædelse før, at vi kan sanktionere efter 2. eller 3. overtrædelse.
Afhængig af klagens art forældes klagen efter ½ - 1 år.