Afdeling 4
Rughaven, Hørhaven, Hvedevænget og Enghavevej
Spørgsmål og svar om at bo i Vivabolig
Her kan du finde frem til, hvem du skal kontakte ved fejl i din bolig samt regler for vedligeholdelse af din bolig.
Din afdeling er tilknyttet et ejendomskontor, som du skal henvende dig til. Find kontaktoplysninger ved at gå til "Kontakt os".
I en bolig med A-orgning, gennemfører udlejeren en normalistandsættelse ved fraflytning, der omfatter nødvendig hvidtning, maling og tapetsering af vægge og lofter samt rengøring. Lejeren dækker udgifterne til normalistandsættelsen, men hvor udlejeren gradvist overtager denne udgift i forhold til længden af boperioden. Lejer dækker alle udgifter til istandsættelse som følge af misligholdelse.
Din bolig har A-ordning, medmindre du bor i Gundorfslund og er flyttet ind før den 1. maj 2015.
I boperioden sørger udlejeren for boligens indvendige vedligeholdelse med hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling. Lejeren indbetaler til en vedligeholdelseskonto, hvorigennem udgifterne til vedligeholdelsesarbejdet bliver betalt. Vedligeholdelsen udføres på lejerens foranledning af udlejeren eller af lejeren, når udgifterne kan dækkes af boligens vedligeholdelseskonto. Vedligeholdelsesarbejdet skal foretages så ofte, at boligen ikke forringes, udover almindeligt slid og ælde. Når lejeren opsiger boligen, kan lejeren ikke længere disponere over beløbet, som står på boligens vedligeholdelseskonto. Lejeren afholder alle udgifter til istandsættelse som følge af misligholdelse.
Vivabolig har kun boliger med B-ordning i Gundorfslund, hvor indflytning i boligen er sket før den 1. maj 2015.
Når du bor i en almen bolig har du pligt til at vedligeholde den så ofte, at boligen ikke forringes - udover almindeligt slid og ælde. I vedligeholdelsesreglementet kan du læse mere om, hvad vedligeholselse dækker over.
Er et vandrør sprunget, er strømmen gået eller er der opstået et andet akut problem, skal du straks tage kontakt til ejendomskontoret. Udenfor ejendomskontorets åbningstid skal du ringe til SSG på telefon 7026 8659.
Du skal sikre, at der ikke er luft i radiatoren. Kontakt ejendomskontoret, hvis du har mistanke om luft i radiatoren. Der kan være mistanke om luft i radiatoren, hvis den er koldere i toppen end længere nede.
Hvis en termostat er overdækket af eks. et gardin eller et møbel, kan luften ikke blive udskiftet omkring termostaten, så vil den opfatte varmen som tilstrækkelig og dermed lukke, selvom resten af rummet er koldt.
Der vil kun være varme i gulvet på badeværelset, når den indstillede temperatur på rumtermostaten ikke er til stede.
Da badeværelset for det meste er placeret i midten af bygningen, vil varmebehovet i rummet ikke være så højt. Hvis døren står åben ind til badeværelset, vil rummet blive opvarmet fra omkringliggende rum.
Når man tager et varmt bad, stiger temperaturen i badeværelset, så rumtermostaten vil føle, at den indstillede temperatur er opnået, og derfor vil den lukke ned for varmen til rummet.
Gulvvarmen reagerer væsentligt langsommere end en radiator, fordi det er en stor betonplade, der skal opvarmes/nedkøles.
Vi opfordrer dig til, at du justerer termostaten i meget små trin ad gangen og afventer resultatet et par døgn. Er der stadig for koldt eller varmt, så gentager du processen til den ønskede temperatur er opnået.
Når termostaten er lukket, er der ikke forbrug på måleren. Kontakt ejendomskontoret hvis du har mistanke om en defekt termostat.
Du kan ikke selv regulere for ventilationen. Indblæsnings- og udsugningsarmaturerne er indstillet til en balanceret luftmængde. Hvis dette ændres vil anlægget køre i ubalance, støjen fra anlægget kan forøges og der kan opstå over- eller undertryk.
Der tilføres ren opvarmet udeluft til opholdsrummene og fugtig luft og mados udsuges i bad og køkken.
Denne luftbevægelse kan opfattes som træk. Spalten under de indvendige døre skal sikre, at luften kan
udskiftes.
Støjgrænserne er: opholdsrum 25 dB og badværelse 30 dB. Der er indbygget lyddæmpere i kanalerne. Tjek om der eventuelt sidder støv eller fremmedlegemer ved armaturerne.
Emhætten suger 144m³/ ved forceret drift og du kan ikke skrue op for suget. Vi anbefaler, at du rengør filteret minimum 2 gange om måneden og indersiden af emhætten 2 gange årligt. Er filteret støv- eller fedtfyldt, vil dette indvirke på sugeevnen.
Luften som blæses ind, er opvarmet til min 20-22 grader. Dette kontrolleres løbende.
Lugte kan ikke overføres gennem ventilationsanlægget, men kan spredes i opgangen, uanset om
der er ventilation eller ej.
Vejledning til betjening af emhætte, som er en del af centralventilation, er udleveret ved indflytningen. Er den bortkommet, kan du finde den på hjemmesiden.
Individuel indstilling af centralventilation er ikke mulig. Anlæggene tilses af teamet indenfor normal arbejdstid. Opstår der større fejl på ventilationsanlæggene udenfor normal arbejdstid, f.eks. ved at anlægget er gået i brandventilation, hvor det suger kraftigt, skal du på nødtelefonen kontakte SSG 7026 8659.
Vi udfører service på anlæggene årligt og efter behov, hvilket betyder at bl.a. filter udskiftes korrekt, så dette giver ikke anledning til støvtilførsel. Da fugtig luft binder støvet bedre end tør luft, kan den mekaniske ventilation bidrage til at indeklimaet kan virke mere støvet.
Nej, anlæg er uden befugtning, så luftfugtighed og temperatur udenfor er afgørende for luftfugtigheden indenfor. Vi er ved at undersøge om der findes en brugbar befugterløsning til rimelige penge, man kan tilkøbe.
Ja
Det påhviler beboere at vedligeholde haverne, således at helhedsindtrykket af afdelingen bliver så godt som muligt. Det gælder både haver foran og bagved bygningen.
Haver 1. Hvor dertil den lejede bolig hører have til,skal denne vedligeholdes, herunder klipning af hæk på begge sider. Ved fraflytning afleveres haven i ryddet og rengjort stand.
Vi henviser til Bolius med disse nyttige råd!
https://www.bolius.dk/flere-faar-skaegkrae-i-deres-hjem-saadan-slipper-du-af-med-dem-97883
Hvordan opsiger du din bolig? Hvor lang er opsigelsesperioden og hvornår kan du forvente at få flytteafregningen? Find svarene her eller læs mere om fraflytning her.
En tommelfingerregel er, at flytteafregningen kommer ca. 4 uger fra frigørelsesdatoen. Frigørelsesdatoen er den sidste dag, du betaler husleje til.
De endelige udgifter kan vi først oplyse ved fraflyttersynet. Fraflyttersynet sker ofte på fraflytningsdatoen.
Det fremgår af din lejekontrakt, hvor lang din opsigelsesperiode er.
- En almindelig familiebolig har en opsigelsesperiode på 3 måneder.
- En plejebolig har en opsigelsesperiode på 3 måneder. Ved dødsfald er opsigelsesperioden en måned.
- En ældrebolig har 3 måneders opsigelse.
- Ungdomsboliger har 6 ugers opsigelse frem til den 1. i en måned.
- Et bi-lejemål (eks. værelse, garage o.l.) har en måneds opsigelse.
På opsigelsesblanketten har du udfyldt en fraflytningsdato og på denne dag er der aftalt et fraflyttersyn med din teamleder.
Aftaler du med den nye lejer, at denne skal overtage eks. dit køleskab, dine tæpper eller andet inventar, skal I begge underskrive en ansvarsoverdragelse og aflevere den til teamlederen i forbindelse med fraflytningssynet.
Din bolig kan som udgangspunkt kun overdrages til din samlever, hvis I har haft samme folkeregisteradresse i mere end 2 år. Undtagelser vil kun blive gjort i særlige tilfælde.
Her kan du få svar på, hvordan dine muligheder er for at få indflydelse på din boligindretning. Du kan også læse mere om råderetten her.
Kollektive forbedringer og kollektiv råderet betyder, at der på afdelingsmødet er besluttet, at afdelingens boliger kan eller skal forbedres kollektivt eller individuelt.
For hver afdeling er der udarbejdet et råderetskatalog med en oversigt over den kollektive råderet, der er besluttet på afdelingsmødet. Råderetsarbejdet er godkendt i din afdeling og finansieres over huslejen. Det er kun lejerne i de boliger, der bliver forbedret, som får en huslejestigning.
Ønsker du at benytte dig af den kollektive råderet, skal du kontakte teamlederen i din afdeling. Når du har fået udført råderetsarbejdet vil huslejestigningen fremgå af din huslejeopkrævning.
Her finder du svar på dine spørgsmål om, hvordan det fungerer med boligstøtte i Vivaboligs boliger. Eller læse mere om boligstøtte her.
Når du bor til leje, kan du have ret til boligstøtte.
På www.Borger.dk kan du beregne, hvor meget du evt. kan få og søge om boligstøtte.
Læs mere her: http://vivabolig/for-beboere/jeg-har-faaet-lejlighed-ved-vivabolig/boligstoette
Find ud af, hvordan du skal betale din husleje og hvor du kan se, hvad huslejen går til - fx a conto-forbrug.
Huslejen forfalder altid den 1. hverdag i måneden.
Vigtigt: Betal altid KUN det præcise beløb. Rund aldrig op eller ned i kr. eller øre.
Du kan betale din husleje på flere måder:
- Via Betalingsservice er du sikker på, at du altid betaler det korrekte beløb.
- Med girokort, som vi udsender med Nets.
- Overføre til vores konto i Spar Nord, reg.: 9280, kontonr.: 4572643374. Husk at angive dit lejemålsnummer eller din fulde lejemålsadresse.
- Betale kontant, med dankort eller mobilepay ved at komme ind på kontoret i Kayerødsgade 43
Når du logger ind på beboersiden, kan du se en udspecificering af din husleje.
Her har vi samlet de vigtigste informationer om forbrugsafregninger, tilbagebetaling af efterregninger mm.
Du vil kun modtage et vandregnskab, hvis du betaler et aconto vand hver måned. Regnskabet omdeles sidst i september og er med på huslejen i oktober. For Afdeling 14 omdeles regnskabet i december og er med på huslejen i januar. Afdeling 26 får omdelt regnskabet i november og er med på huslejen i december.
Ved indflytning tilmelder vi dig til Norlys. Ønsker du en anden el-leverandør, skal du selv indgå aftalen. Du hæfter selv for udgiften overfor leverandøren.
Efterregninger på mere end 1.000 kr. fordeler vi over to huslejer. Dvs. lyder din efterregning på 1.500 kr. vil du den første måned betale 750 kr. og anden måned betale den resterende del på 750 kr.
Regnskabet omdeles sidst i september og er med på huslejen i oktober.
Hvad dækker en husorden? Hvor finder du husorden for din egen afdeling og hvordan klager du over brud på husorden?
Hvis du har problemer med din nabo eller en anden i din afdeling, opfordrer vi dig til at tale med vedkommende. Mange problemer kan løses let og smidigt ved at tale sammen. Måske er din nabo ikke klar over, at adfærden virker generende.
Hvis dialog ikke lykkes, og din nabo stadig virker generende for dig eller din husstand, kan du sende en skriftlig klage til: Klager@vivabolig.dk
I din afdelings husorden fremgår det, om det er tilladt at have husdyr i din bolig. Ved at logge ind på beboersiden, kan du finde husordenen under Afdelingsdokumenter.
Læs mere om hvorfor det er vigtigt med en indboforsikring, når du bor i Vivabolig.
Du skal sørge for at tegne en indboforsikring. Forsikringen dækker dine ting i boligen, samt i kælder- eller loftrum i tilfælde af brand, indbrud m.m. Læs mere her
Få svar på, hvilke betingelser, der skal være opfyldt for at du må fremleje din bolig i Vivabolig.
Du har ret til at fremleje op til halvdelen af boligens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i boligen, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.
Du har mulighed for at fremleje din bolig, hvis du opfylder disse betingelser:
- Du kan højest fremleje i to år.
- Du skal kunne dokumentere, at fremlejen er midlertidig og skyldes en af følgende betingelser: Sygdom, studieophold, forretningsrejse, midlertidig forflyttelse eller lignende.
- Huslejen må ikke være højere end den, du selv betaler.
- Efter fremleje må der ikke bo mere end én person pr. beboelsesrum.
Her kan du læse om dine muligheder for beboerdemokratisk medindflydelse i Vivabolig og hvorfor det er vigtig at deltage i afdelingsmøderne. Du kan også læse mere her.
Afdelingsmødet er din mulighed for at få indflydelse på den afdeling, du bor i.
Det er her din bestyrelse fremlægger regnskabet og hvor du kan være med til at vedtage budgettet for det kommende år. Det er også til afdelingsmødet, at forslag fra afdelingens beboere bliver behandlet, og hvor du er med til at vælge din afdelingsbestyrelse.
Der er altså god grund til at møde op til afdelingsmødet.
Skån miljøet for tryksager der ryger direkte i papir og pap containeren.
Afmeld reklamer og gratisaviser via følgende link.
https://fk.dk/Contact/ReklamerNejTak/ReklamerNejTakOrdning
Nej tak + Der kan også udvælges enkelte tryksager der ønskes modtaget
Venlig hilsen
Stefan
Team 2
Bliv opdateret på de seneste nyheder fra Vivabolig, hvor du bl.a. kan følge udviklingen af Vivaboligs mange projekter og blive opdateret på de aktuelle nyheder fra vores forskellige afdelinger.
I Vivabolig har vi over 4500 lejemål fordelt på 30 afdelinger. Størstedelen i Aalborg, men også i Støvring, Skørping, Klarup, Vodskov, Visse, Nøvling, Vadum og Brovst. Vi tilbyder en bred vifte af boliger, herunder familieboliger, ældre- og plejeboliger og ungdomsboliger.
Vi er en almen boligorganisation, der opfører og renoverer alment boligbyggeri i Aalborg og omegn. Vi vil levere service ud over det forventede, og vores ca. 95 medarbejdere arbejder hele tiden på, hvordan vi kan gøre det endnu bedre for beboere og ansøgere.
Åbenhed
I Vivabolig er der forskellige behov og synspunkter. Gennem åbenhed skaber vi tillidsforhold med ærlighed og tryghed.
Troværdighed
Vi skaber troværdighed gennem vores handlinger ved, som minimum, at gøre det, vi siger, vi gør.
Ansvarlighed
Vi tager ansvar for at opnå de bedste løsninger for Vivabolig både som almen boligorganisation og som arbejdsplads.
Respekt
Vi udviser respekt ved at anerkende, at vi er forskellige, og at mennesker befinder sig forskellige steder i livet.